Instagram - A tökéletes testért megy a küzdelem
Már régóta tudjuk, hogy milyen a jóga-testalkat: karcsú, hajlékony és rugalmas, ugyanakkor önkontrollos és izmos. Nem vagy egyedül ha nem rendelkezel a jógatesttel és társadalmunkban is sok, egyre több nő vágyik rá – főleg, amióta a közösségi médiában is feltűnnek ezek. A wellness-komponensnek köszönhetően fittnek és örömorientáltnak tekintik - ahelyett, hogy a versenysport szorgalmát tükrözné, a vitalitást szimbolizálja.
Nem meglepő, hogy jelenleg sokan e testképet tekintik az ideálisnak. Ez testesíti meg azt, amit a munkaerőpiacon is elvárnak: a rugalmasságot, a tudatosságot és ellenállóságot.
A test külső megjelenése mindig is fontos szerepet játszott a társadalomban, de a korábban a nyilvánosság előtt még inkább plakáton, magazinban szerepeltek, viszont mára már mindenütt jelen van a közösségi médiában, amelyen keresztül emberek milliói láthatnak és értékelnek másokat.
A közelmúltban megjelent "Testek" című könyvének új verziójában az ismert brit pszichoterapeuta - Susie Orbach - azzal érvel, hogy testünk "már nem csak az a valami, amit gondozni kell, dezodorálni és illatosítani kell", mielőtt nekilátnánk napjainknak, hanem egy alakítható, formálható névjegykártyává vált. Épp ezért borzasztó, de állandó kihívás a testünk karbantartása, állandó ítéltetésre kényszerítése.
A könyv világosan mutatja, hogy ez az állandó küzdelem kollektív probléma, amelyet csak együtt tudunk megoldani. Megmutatja, hogy mi a baj a rendszerünkben: legyen banki dolgozó, akadémikus, orvos vagy irodai asszisztens - az online és offline megjelenés ma már mindennapos és követelményeket támaszt olyan munkakörök felé, amelyekhez valójában semmi köze a külvilágnak.
Ez a kényszeres megfelelni akarás erősen befolyásolja a mentális egészséget. "Tanulmányok azt mutatják, hogy a negatív testkép, vagyis a szakadék egy feltételezett ideális és a tényleges önkép között az elmúlt 50 évben nőtt" - magyarázza. Az emberek egyre inkább elégedetlenek saját testükkel.
Ugyanakkor, különösen a nőknél, a társadalom elismerését továbbra is nagyon a külső megjelenés alakítja. Az állítólagos „tökéletes testek” állandó jelenléte, például a közösségi médiában, nem könnyíti meg a helyzetet. Az orvos olyan tanulmányokról mesél, amelyek azt mutatják, hogy a fiatal iskolás lányok is már meg akarnak felelni karcsú példaképeiknek. A szakértők panaszkodnak az evés és a testproblémák fokozódására, mint például az étvágytalanság, az elhízás, a bulimia vagy a mértéktelen evés, ahol egyenesen "zabálástól” van szó.
Szociológus megvizsgálta, hogy a saját testünk jelentősége önmagunk számára megnövekedett-e, viszont arra jutott, hogy ezt egyértelműen nem lehet kijelenteni, azonban a test kialakítására a jelenben nagyobb figyelmet fordítunk. Talán az óriásplakátok, a videójátékok avatárjai, a szépészeti appok és a smink-oktatóvideók is ezeket segítik elő.
Egyébként paradox a helyzet a szépségideálokkal: tudjuk, hogy nem az agyonretusált „instagram-testek és -arcok” tökéletessége az legegészségesebb és mindenki számára ideális kinézet, mégis erre törekszünk.
Gertraud Stadler, a berlini Charité InBIT Orvostudományi Nemek Kutatásának Intézetének igazgatója szerint a túlsúly túl ártalmatlan az egészségre. Véleménye szerint a testmozgás hiánya a nagyobb probléma. „Az, hogy az ember hogyan érzékeli önmagát, és hogy vonzónak találja-e testét, attól is függ, mennyit mozgott gyermekként”, mondja. Stadler elmagyarázza, hogy a mozgás nemcsak az egészséges test számára fontos, hanem az egészséges énkép fejlődése szempontjából is. A Charité kutatója úgy véli, hogy mind a nőknek, mind a férfiaknak gyalogolniuk vagy edzeniük kellene, ahelyett, hogy autóval közlekednek és gyorsétteremben étkeznek.
Az ausztrál Celeste Barber néhány évvel ezelőtt elkezdte felhívni a figyelmet a sikeres influencerek és hírességek „műhelytitkaira”. Fotó- és videósorozatot készít magáról az „ideális” instaceleb ellenpólusaként, Ugyanabban a pózban, ugyanazzal a mimikával, de valóságos testtel jelenik meg a képeken és figyel arra, hogy kellőképp finom humorral nyúljon a témához, a celeb művi megjelenítése így szembekerül a normál, hétköznapi emberi öltözetével, testével, arcával, amivel önkéntelenül azonosulni tud azonnal a néző, olvasó.